Блаженніший Митрополит Онуфрій про святкування дня Святої Трійці.
30.05.2015
Перша людина Адам, живучи в раю, ясно розумів і знав таємницю Святої Живоначальної Трійці, він постійно ходив перед лицем Божим, розмовляв з Господом. Він чув від Господа слова, якими Господь повчав Адама: як правильно жити, щоб зберігати свою відданість і любов до Бога, і через це зберігати ті великі дари блаженства, миру, радості, якими Господь обдарував людину. Але коли Адам согрішив, то духовні очі, якими людина бачить Бога, потьмарились, і він почав уже не так ясно бачити ту велику таємницю Троїцького Божества. З часом і люди почали цю таємницю трактувати по-різному, виникли різні поняття про Бога, або як ми сьогодні називаємо, різні релігії. Але Єдиною Істиною є лише Господь, Який відкрив людям таємницю Троїцького Божества через пророка Мойсея. Святий пророк Мойсей написав П’ятикнижжя, в якому він виклав ті слова, що чув від Бога. Коли Господь створив видимий світ і невидимий, живі істоти і неживі предмети, то перед тим, як створити людину, була Божественна рада Святої Живоначальної Трійці. І було сказано: «Створимо людину за образом Нашим, за подобою Нашою». (Буття, 1, 26). Тобто не було сказано: «створю», а «створимо». Це було сказано не від імені однієї особи, а від імені Святої Трійці. І Господь створив людину. Потім старозаповітному патріарху Аврааму Господь вдруге відкрив таємницю Святої Живоначальної Трійці: коли Господь хотів знищити дуже грішні міста Содом і Гомору, то явився патріарху Аврааму у вигляді Трьох Ангелів. Авраам же прийняв Святих Ангелів, Які знаменували Святу Трійцю, і поклонився Їм, не виділяючи Нікого з Них, нікого не ставлячи першим, Нікого не ставлячи останнім. Тобто Авраам також розумів таємницю Святої Трійці.
Людина іноді починає собі задавати питання: «А чому тільки три рази Господь явився, показав нам, що Він в Трійці Єдиний Бог? А чому більше Він не являвся, не показував це?» Господь показує людині таємницю Троїцького Божества кожен день, кожну годину і кожну мить нашого життя — тільки треба бути уважним. Господь створив весь світ видимий і невидимий і над усім творінням Божим є печать Троїцького Божества. Найбільш яскравим творінням, яке на собі має сильну печатку Троїцького Божества, є сонце. Воно складається з вогняної кулі, з якої виходять промені світла і освітлюють землю. Ці промені світла несуть із собою тепло, яке зігріває землю. Розжарена куля являє собою образ Небесного Бога Отця. Промені світла, які виходять постійно з неї — це є Друга іпостась Святої Трійці, Божий Син, Який постійно народжується від Бога Отця. А тепло, яке несуть ці проміння, це є Святий Животворчий Дух, Який через Сина сходить на світ і животворить усе Боже творіння.
Якщо людині мало буде такого порівняння, то тоді найкраще подивитися їй на себе, тому що і людина, як вище творіння Боже, має на собі печать Троїцького Божества. Ця печать називається розумом. Господь є досконалим Розумом, і саме таку печать Господь поклав на кожну людину. Кожна людина має в собі розум, що народжує постійно думку. Чи хоче людина думати, чи не хоче — думка іде все рівно. Це не від нас залежить. Розум народжує думку, яка залежить від того, куди наш розум повернений. Якщо ми повернені лицем до Бога, то наш розум народжує світлі думки, якіз собою добру енергію, що освячує все довкола нас. Якщо ж розум спрямований від Бога до гріха, тоді він народжує темні думки, що несуть з собою негативну енергію, яка потьмарює і саму людину, і все довкола неї.
Господь говорить, що якщо людина живе святими законами, по святим заповідям, то вона живе в світлі, і благодать Святого Духа просвічує і наповнює радістюсаму людину, а також розливається довкола на тих, хто оточує цю людину і хто з цією людиною спілкується. Всі відчувають якусь позитивну силу — то сила не людини, то сила Божа. Ітому, коли в день Святої Трійці ми прикрашаємо наші храми та оселі квітами і зеленню, це свідчить про нашу живу віру і смиренну любов до Божественної Трійці: Отця, і Сина, і Святого Духа. По-різному називають цей день в Україні — Трійця, Зелена неділя, Клечана* неділя, різними є традиції святкування його в різних регіонах, проте всіх ці традиції об’єднує благоговіння і людська шана перед Триіпостасним Божеством, перед Нашим Творцем, і дай нам, Боже, дерзновіння і віри, щоб і на ділі засвідчити цю любов і пошану.
*так називають Трійцю на Київщині, де прийнято прикрашати храми і будинки гілками клену